När är egentligen den bästa tiden att posta på Instagram 2025? I den här guiden får du en svensk tidskarta, insikter om vilka dagar och tider som fungerar bäst samt skillnader mellan reels, karuseller, bilder och stories. Vi går även igenom hur ofta du bör publicera och hur du hittar din egen optimala rytm. Rekommendationerna bygger på gedigen data från Buffer, Sprout Social, Later och SocialPilot med våra egna justeringar för att passa den svenska marknaden.
Snabba svar för den som har bråttom:
- Bästa och sämsta dagen: Fredagen är bäst, söndagen är sämst statistiskt sett.
- Bästa tider: Vardagar runt kl. 14-17, men det finns guldkorn utanför denna tidsram.
- Bästa formatet: Reels. Du når snabbt nya målgrupper och det driver mest engagemang.
Vad menar vi med de bästa tiderna?
Vi har analyserat alla de största aktuella undersökningarna om de bästa tiderna att lägga ut på Instagram och har kommit fram till de bästa tiderna för vår marknad i Sverige. Studierna vi analyserade använde olika urval, tidszoner och perioder, vilket gör att rekommendationerna varierade en aning. Buffer, som analyserade 2+ miljoner inlägg, såg en tydlig topp på vardagar kl. 15-18. Later (med 6+ miljoner analyserade inlägg) hittade en ”early bird”-trend kring kl. 05, och även ännu tidigare för vissa dagar. Sprout Social hittade globala ”heta fönster” på vardagar mitt på dagen medan SocialPilot (7+ miljoner analyserade inlägg) pekar ut 03-06 ons-fre som ett starkt fönster. För att kunna ge er de bästa rekommendationerna har vi kikat på var dessa analyser överlappar och var de skiljer sig samt vad vår rekommendation är.
Varför tidpunkt påverkar räckvidd
Instagram prioriterar innehåll utefter bl.a. relation, sannolikheten att användaren interagerar och innehållets aktualitet. Publicerar du nära målgruppens aktiva fönster ökar chansen till högt engagemang direkt (likes, sparningar, delningar/DM) vilket i sin tur driver vidare synligheten i flödes- och rekommendationsplaceringar.
När ska man lägga ut på Instagram
Nedan ser du vår svenska tidtabell för 2025. Den utgår från flera stora tjänsters undersökningar med över 10 miljoner analyserade inlägg världen över. Vi har plockat ut de bästa tiderna i en tabell och har även tagit fram en heatmap för hela veckan som ni kan spara ner och använda senare.
Veckodag | Bästa tiderna | Andra bra tider | Likheter/avvikelser |
Måndag | 15:00 | 10:00-18:00 | Eftermiddagsfönster återkommer. 05:00 kan fungera. |
Tisdag | 15:00-18:00 | 10:00-18:00 | Liknar måndag; 04:00 & 06:00 kan fungera för vissa konton. |
Onsdag | 15:00-18:00 | 10:00-18:00 | Stabil vardag; 04:00-06:00 är testvärt. |
Torsdag | 14:00-17:00 | 10:00-18:00 | Jämn vardagsnivå; 06:00-08:00 kan testas. |
Fredag | 13:00-16:00 | 10:00-18:00 | Mest aktiva dagen på veckan, kan testa kvällstid också. |
Lördag | 18:00 | 14:00-16:00 | Helger svagare generellt; 03:00-05:00 kan fungera för “early birds”. |
Söndag | 17:00-18:00 | 20:00-21:00 | Ofta svagast dag; vissa konton ser toppar vid 00:00/02:00/21:00-23:00. |

Tips: Spara ner bilden för att kunna använda den nästa gång du är osäker på vilken tid du ska posta på Instagram!
Vilken tid får man flest likes på Instagram?
I genomsnitt får man flest likes på vardagar runt kl. 15-18, vilket är lite efter att man postat sina inlägg i fönstret mellan kl. 14-17. Buffer ser konsekvent högst aktivitet just kring kl. 15, ofta följt av kl. 18. Samtidigt visar Later att tidiga morgnar kl. 03-06 kan fungera bra för vissa konton, särskilt eftersom konkurrensen är lägre då och inlägget kan få längre livslängd. Vårt tips är att posta strax före din egen publikspik, så att algoritmen hinner arbeta med ditt innehåll medan följarna är aktiva.
Reels vs bilder/karuseller och stories
Format spelar stor roll. Reels driver mest räckvidd och kan fungera både under tidiga morgnar kl. 03-06 och vardagseftermiddagar kl. 14-17, samt under tidiga kvällar. Karuseller tenderar att skapa mycket engagemang som kommentarer, DM:s och likes och följer de generella eftermiddagsfönstren. Bilder behöver ofta vara visuellt starka för att sticka ut och presterar normalt sett inte lika bra som reels eller karuseller gör. Stories fungerar bra sen eftermiddag till kväll när användare kollar ikapp vad alla gjort under dagen. Testa alltid flera format och tider då olika målgrupper reagerar olika.
Är helger sämre än vardagar?
Ja, helger presterar i genomsnitt sämre än vardagar. Buffer ser lägre räckvidd på helger, med lördag kl. 18 som ett undantag och söndag som den svagaste dagen. Sprouts data visar också aktivitet under lördagen mitt på dagen, men på en lägre nivå än vardagarna. Samtidigt kan helger fungera bra för vissa målgrupper som till exempel livsstil, event och mat/dryck. Vår rekommendation är att behandla helger utifrån hur ni själva känner er målgrupp då det är ni som är experter inom ert område.
Bästa tider att posta på Instagram per bransch
Olika branscher har olika beteendemönster och det syns tydligt i när inlägg får sina bästa resultat. Här är några branschexempel du kan utgå ifrån. Tiderna funkar som riktmärken när du planerar dina inlägg för veckan eller månaden:
- Resa/turism: Vardagar 12-14 och 18-21, helger 11-13 & 16-18. Perfekt att posta när folk planerar eller drömmer sig bort.
- Mode: Vardagar 13-14 och 20-21, helger 11-13 och 16-18. Många är tillgängliga för inspiration under många tider på dygnet, men när man är fri från jobb och scrollar ser vi som mest engagemang.
- Fitness/hälsa: Vardagar 06-08 och 18-22, helger 08-10 och 16-18. Före eller efter populära träningstider.
- Mat & dryck: Vardagar 11-13, helger 17-19. Tajma kring måltider så att man antingen önskar att man åt något annat eller syns precis innan man bestämt sig för vad man vill äta.
- SaaS/B2B/marknadsföring: Vardagar 07-11 och 13-15. Jobbtid funkar ofta bäst då folk är i det ”modet”.
Detta är rekommenderade tider att starta med. Med det sagt så reagerar branscher olika beroende på säsong, typ av kampanj och målgruppsmix. Som alltid är det en god idé att A/B-testa både placeringar, tider och innehåll för att analysera sig fram till er perfekta tid.
Så hittar du din bästa tid
Tidskartor och branschrekommendationer är en bra början. Men det är först när du börjar testa mot din egen publik som du hittar det som faktiskt fungerar.
Om du har ett företagskonto på Instagram kan du börja med med Instagram Insights där du ser när dina följare är som mest aktiva. Gå till:
- Profil
- Professionell översikt
- Alla följare
- Scrolla ner till ”Mest aktiva tider”
Där hittar du statistik om när dina följare var som mest aktiva dag för dag och timme för timme. Det går också väldigt bra att använda sig av verktyg som Buffer, Later, Hootsuite m.fl. som har ännu mer statistik och som oftast går lättare att analysera data ifrån.
Utifrån det väljer du några testtider per vecka. Ett bra upplägg är att kombinera två eller tre säkra kort från vår tidskarta med en eller två tider du är nyfiken på. Kanske en tidig morgon eller sen kväll, beroende på format och målgrupp.
Posta under dessa tider i två till fyra veckor och följ upp med siffror som är viktiga för er. Det kan vara allt ifrån räckvidd och engagemangsgrad till sparningar och delningar. Delningar och DM är extra viktiga signaler för Instagram och det är ofta där det börjar om ens inlägg blir viralt tillslut.
När du ser ett nytt mönster, justera din plan utefter det. Analysera också regelbundet, helst varje månad. Det behöver inte vara avancerat, men fokusera på er hypotes, vad målet var med publiceringen, hur ni kontinuerligt vill utvärdera och hur ni sedan justerar.
Misstag som kostar räckvidd
Många tror att det finns ett magiskt klockslag då allt funkar, men det stämmer inte riktigt. Genomsnittssiffror är användbara för att komma igång och ge sig själv en bra utgångspunkt. Men bara du med erfarenhet och branschkunskap vet när just din målgrupp är där och redo att agera. Ett annat vanligt misstag är att klumpa ihop alla typer av innehåll. Reels, bilder och stories fungerar olika bra vid olika tidpunkter och ska testas var för sig.
Och nej, det räcker inte att bara kolla när folk är online. Du måste också väga in vad du publicerar och hur det ska engagera. Bra innehåll som delas snabbt får ett helt annat lyft i algoritmen än något som bara scrollas förbi.
Vilken är den bästa dagen i veckan att posta på Instagram?
Fredag sticker ut i de flesta dataset som den dag som är bäst i veckan att posta på. Buffer ser högst engagemang under fredagseftermiddagen runt kl. 15, medan både Sprout och Later visar bred aktivitet fram till tidig kväll. Det beror troligen på att många börjar varva ner inför helgen, scrollar mer på eftermiddagen och har en större benägenhet att gilla, spara och dela innehåll.
Vilket format fungerar bäst på Instagram 2025?
Reels är det format som driver mest räckvidd och hjälper dig att växa snabbast på Instagram. Det är också något Instagram själva betonar. Carly Lynn, Head of Instagram Creator Partnerships på Meta, sa nyligen:
The most effective way to grow on Instagram is to consistently create engaging reels, as reels are the best way to reach new audiences.
Det innebär däremot inte att alla andra format är dåliga. Om man jämför dom två kvarstående formaten som är karuseller och bilder så presterar karuseller aningen bättre, även om det inte är med lika stor marginal som reels mot bilder och karuseller. Så om ditt mål är att bygga relationer eller få följare att interagera ännu djupare med ditt varumärke så är karuseller ett viktigt komplement. Bilder har fortfarande en plats, men generellt sett så behöver de vara visuellt starka eller känslomässigt rätt för att sticka ut.
När är den bästa tiden att posta Reels?
Reels följer till stor del samma mönster som inlägg i stort och är därför bäst att posta på vardagar mellan kl. 14-17, eller tidiga morgnar. Men här finns också utrymme för variation. Adam Mosseri, Head of Instagram, förklarade nyligen att:
People tend to look for their closest friends in stories, use explore to discover new content and creators, and be entertained in reels.
Det innebär att Reels ofta passar bäst när användare är på jakt efter underhållning. Vi ser därför också att kvällspostningar kan fungera väl, när publiken har mer tid att stanna upp och scrolla innan läggdags, jämfört med morgonens mer snabba konsumtion.
Hur ofta borde man posta på Instagram?
Det finns inget facit för exakt hur ofta man ska posta, men det finns bra riktmärken att utgå ifrån. Både Later och SocialPilot pekar på att 3-5 inlägg i veckan är lagom för de flesta konton. Det ger algoritmen tillräckligt med signaler utan att du riskerar att urvattna kvaliteten eller att folk inte hinner se alla inlägg som postas.
Även Adam Mosseri har sagt att du bör publicera flera gånger per vecka. Hans rekommendation är 1-2 Stories per dag och ett par inlägg i flödet varje veckan. Stories är lätta att producera och försvinner efter 24 timmar, men de gör mycket för att hålla dig top-of-mind hos dina följare.
En bra utgångspunkt är:
- Reels: 2-3 gånger i veckan om du vill öka räckvidden snabbt.
- Karuseller/bilder: 1-2 gånger i veckan, gärna när du har något mer genomarbetat.
- Stories: helst dagligen då de håller relationen varm och signalerar aktivitet.
Ovan är en bra utgångspunkt om Instagram är en viktig kanal och man har rätt resurser för det. Men det viktigaste är att du hittar ett schema du faktiskt kan hålla. Algoritmen premierar både frekvens och långsiktighet, så hellre jämnt och uthålligt än att maxa i en månad och sedan bli tyst. Och kom ihåg att publiken inte fungerar på samma sätt för alla. Kontorsarbetare, studenter eller småbarnsföräldrar har olika rytm. Testa dig fram och låt resultaten styra hur du arbetar framgent.
Summering
Det finns ingen universell regel för exakt när man alltid ska posta på Instagram, men mycket tyder på att vardagar runt kl. 15 är en stark utgångspunkt. Helger, särskilt söndagar, presterar ofta sämre och rekommenderas därför inte till en början. Undantaget för helger är om man känner sin målgrupp väl och vet att det är då dom är som mest mottagliga som exempelvis mat/dryck-, rese- och modesegmentet.
Reels är formatet som driver mest räckvidd och tillväxt, medan karuseller presterar aningen bättre än bilder. Bilder och stories fungerar bäst när de används rätt, gärna mitt på dagen eller på kvällen. För Reels ser vi tydliga toppar under tidiga morgnar samt eftermiddagar men även luckor under kvällstid.
Det viktigaste är ändå inte att hitta det magiska klockslaget, utan att du testar och justerar regelbundet utefter det du ser. Algoritmen belönar både bra innehåll och kontinuerligt postande. Vår tidskarta är framtagen för att ge dig en tydlig startpunkt, men resten ligger i dina egna siffror och din egen analys.
Sociala medier byrå som kan hjälpa dig
Som en erfaren sociala medier byrå hjälper vi företag att växa genom digitala stretegier på bland annat Instagram. Med rätt strategi, innehåll och timing bygger vi skräddarsydda planer baserade på data och analys. Vi hjälper er med både contentstrategier för ökad organisk synlighet och betald annonsering på Meta.
Vill du ha en contentplan som är testad, justerad och anpassad efter din målgrupp? Då tar vi gärna fram den tillsammans med dig. Kontakta oss för ett förusättningslöst möte så diskuterar vi vidare hur vi kan hjälpa er att nå era mål.