Den 8 oktober 2025 lanserade Google officiellt AI Mode på svenska i Sverige. AI Mode är Googles mest avancerade AI-funktion i Sök hittills och introducerar ett nytt konversationsläge, likt Chat GPT och andra AI-chattar, där användare kan ställa komplexa frågor, få sammanfattande svar med källor och fortsätta med följdfrågor. Vi går igenom vad lanseringen innebär för SEO och Google Ads samt vad det viktigaste är att veta just nu.

Snabb summering av lanseringen

  • Google AI Mode är nu lanserat i Sverige och visas på svenska.
  • Funktionen ger AI-genererade svar direkt i en ny flik i Google Sök.
  • Du kan interagera med AI:n via text, röst eller bild och klicka på källor.
  • Inga annonser visas i Sverige i dagsläget, men väntas komma.
  • AI Mode rullas ut gradvis och alla användare ser inte funktionen från start.

Vad innebär lanseringen av AI Mode i Sverige?

Google har börjat rulla ut AI Mode i Sverige på svenska som del av en global expansion till över 40 nya länder och 36 adderade språk. Utrullningen sker successivt under veckan och kan därför variera mellan användare. Den svenska lanseringen innebär att användare nu får tillgång till en ny flik i Google Sök som heter ”AI-läget” där man kan interagera med en AI-chatt.

Detta markerar också ett betydande skifte i hur användare kan komma att interagera med sökmotorn. Från traditionell länkbaserad navigering till en mer konversationsdriven informationshämtning.

Vad är Google AI Mode?

AI Mode är ett nytt sätt att använda Google Sök på. Istället för att bara få en lista med länkar likt vi alltid fått, får du nu möjligheten att välja ett AI-genererat svar i ett chattgränssnitt som sammanfattar information från flera källor med tydliga källhänvisningar. Du kan fortsätta konversationen efter första frågan, se relaterade ämnen och använda text, röst eller bild för att interagera.

Google beskriver AI Mode enligt:

AI Mode is Google’s most powerful AI search experience.
– Google Search Blog, oktober 2025

Hur fungerar AI Mode i Google Sök?

AI Mode bygger på flera tekniker i bakgrunden, bland annat:

  • Query fan-out: din fråga delas upp i flera delfrågor där AI:n parallellt söker flera svar i indexet.
  • Multimodalitet: du kan söka med text, röst och bild.
  • Uppföljningsfrågor: du får förslag på vidare frågor för att fördjupa dig inom ämnet.
  • Källor och länkar: varje svar innehåller referenser som leder till externa webbplatser.

En viktig aspekt är att AI Mode är optimerat för mer komplexa eller längre frågor, där traditionella sökresultat ofta ger splittrad eller ytlig information.

Hur ser AI Mode ut och hur hittar man det?

AI Mode gränssnittet är väldigt likt det gränssnitt vi ser i Chat GPT och gör att det känns väldigt bekant för de som övergår från det till detta. Nedan ser man en bild på hur det ser ut.

För att använda AI mode så kan du följa dessa instruktioner:

  1. Gå till Google.se eller öppna Google-appen.
  2. Sök på valfritt ämne.
  3. Tryck på fliken ”AI-läge” som visas högst upp till vänster bredvid alla andra flikar.
  4. Ställ din fråga via text, röst eller bild.
  5. Läs svaret, klicka på länkarna och fortsätt dialogen med följdfrågor.

Gränssnittet är lätt att förstå med tydlig avsändare för varje svar och du kan enkelt växla mellan traditionella SERP-resultat och AI-svaret. Google har alltså gjort det så enkelt som möjligt att både använda och förstå AI-läget.

Vem har tillgång till AI Mode i Sverige?

Lanseringen gäller alla svenska användare av Google, men utrullningen sker gradvis så alla får inte tillgång till funktionen samtidigt. Det innebär att vissa användare ser AI Mode direkt den 8e oktober, medan andra kan få tillgång senare under veckan.

Det krävs inget särskilt Labs- eller Pro-abonnemang för att se AI Mode-fliken. Dock kan vissa avancerade funktioner (som längre chattar eller “agentiska” interaktioner) vara begränsade till användare i Search Labs eller särskilda konton.

Visas annonser i AI Mode i Sverige?

Google har bekräftat att annonser testas i AI Mode, men än så länge inte i Sverige eller EU. För AI Mode i USA fungerar annonserna enligt följande:

Where relevant, ads may appear below and integrated into AI Mode responses.
– Google, maj 2025

I nuläget visas alltså inga annonser i AI-svaren i Sverige. I USA testas dock både textannonser och produktannonser i AI Mode och flera experter tror att annonser snart kommer till fler marknader, inklusive Sverige, i takt med att EU-regelverken anpassas.

Vad betyder lanseringen för SEO och Google Ads?

Lanseringen kan komma att påverka både sökmotoroptimering (SEO) och annonsering (Google Ads) på flera sätt:

AI Modes påverkan för SEO

  • Innehållets struktur och ämnesdjup blir viktigare. AI Mode belönar sidor som täcker ett ämne på flera nivåer.
  • Multimodalt innehåll (t.ex. bilder och videor) kan lyftas fram av AI Mode vilket kan ge sidor en fördel.
  • Källprecision och tydlighet i innehållet är centralt för att bli citerad vilket gör det viktigare än någonsin att tydligt påvisa var man fått sin data eller information ifrån.
  • Mätning påverkas. Trafik från AI Mode är ännu inte separerad i Google Search Console eller Analytics, men syns under “Web Search”. Det gör att vi får vänta ett tag innan vi kan djupdyka i datan.

AI Modes påverkan för Google Ads

  • Inga annonser syns i Sverige än, men tester pågår i USA.
  • Format som Performance Max kan integreras först när ads börjar visas i AI Mode. Där vet vi ännu inte heller exakt hur det kommer att se ut eller vilka delar som kommer att vara med.
  • Ingen separat rapportering för AI Mode-annonsering finns ännu i USA.

Sammanfattning

Google AI Mode är nu tillgängligt på svenska i Sverige. Lanseringen är ett stort steg i utvecklingen av AI i Sök. Funktionen introducerar ett konversationsgränssnitt med sammanfattande svar och länkar och skiftar sök-fokus från enkel länklistning till djupare interaktioner. För SEO innebär detta högre krav på ämnesstruktur, semantik och multimodala signaler. För Ads ser vi en väntad utrullning, men ännu ingen aktivering i Sverige.

Vi på Pimiento följer AI Mode utvecklingen noga och kommer kontinuerligt att analysera hur detta påverkar synlighet, klickbeteende och innehållsstrategi. Läs gärna vårt tidigare inlägg om att fler länkar är på väg till AI-svaren.

Vi hjälper dig att navigera i AI-eran

Vi följer AI-utvecklingen varje dag och guidar både små och stora företag i hur man syns, förstås och konverterar i den nya sökvärlden. AI Mode förändrar spelplanen för AI SEO, content och annonsering och vi vet hur man anpassar sig. Om du är intresserad av att få hjälp med detta eller bara vill diskutera mer om det över ett digitalt möte så är du mer än välkommen att kontakta oss.